home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Edukans Actieplatform
Dinsdag 26 februari Geschreven door Alice   Al voordat de wekker gaat word ik wakker door luid kwetterende vogels. Bot...

Docenten dag 4 en 5

Dinsdag 26 februari

Geschreven door Alice

 

Al voordat de wekker gaat word ik wakker door luid kwetterende vogels. Boterhammen met suiker of Afrikaanse pindakaas als ontbijt, een kop koffie en dan om 7 uur in de bus, op naar een nieuwe werkdag op school. Zou het vandaag  volgens plan verlopen? We hobbelen over een zandpad en zwaaien naar voetgangers en nieuwsgierige omwonenden die ineens uit de maïsvelden opduiken.

Nee, de plannen zijn gewijzigd. De headmaster wil graag dat de leerlingen die geen buddy hebben ook kunnen kennismaken met Nederlandse docenten en daarvoor gebruiken we de eerste les. We delen de overvolle klas op in groepen en doen spelletjes, beantwoorden vragen, leren hun wat Nederlands of laten foto’s zien. Foto’s hebben een enorme aantrekkingskracht; de kinderen vliegen er op af. Maar dan komt Miss Chombo binnen en hangt een poster op. Het is tijd voor de volgende les. Het is een les Chichewa: lezen, vertalen en uitspraak. De leerlingen klauteren over tafels en stoelen heen om bij hun groepje te komen en dan aan de slag.

Na afloop evalueren we de les buiten, in de schaduw. En dat is nog best lastig. Want wat bedoelen wij precies als we het over een lesdoel hebben? En hoe krijg je voor elkaar dat alle leerlingen actief zijn als niet iedereen een boek heeft? Maar als we met onze buddy de les voor de volgende dag voorbereiden lukt het wel om een plan te maken voor een les met werkvormen om alle leerlingen actief erbij te betrekken. Het plan is goed! Ik ben benieuwd hoe het morgen uitpakt. 

Dag 3 maandag 25 februari 2019

Geschreven door Pauline

 

De zon staat hoog aan de hemel, onder de schaduw van de bomen is er op deze eerste “werkdag” een ceremonie waarin onze Malawiaanse vrienden  ons welkom heten. Met de beide volksliederen sluiten we af. Aan de slag nu!

 

Met mijn groep ga ik me verdiepen in het “Feeding Program”. Dit programma wordt uitgevoerd door de moeders van de gemeenschap. Elke dag komen er vier moeders vroeg naar school om een zeer voedzame pap voor de leerlingen te bereiden. De ontmoeting met de moeders begint, zoals altijd in Malawi, met een spontane samenzang waarbij de heupjes weer aan het werk moeten, want een dansje hoort erbij. Het recept wordt prijsgegeven: maismeel, sojameel en water. Deze pap die om 10 uur wordt geserveerd is ontzettend voedzaam. Het houdt kinderen die nog niet hebben ontbeten op de been en het zorgt er tevens voor dat de leerlingen na een korte break weer voldoende energie hebben voor de rest van de dag. Voor ons is het met een schepje rietsuiker ook best te doen. Mijn groepje ziet hoe de pap bereid wordt op de “mafuba”, de drie stenen waarop de enorme pan staat, eigenlijk een vat. Wij zien dat de participatie van de moeders belangrijk is. De moeders zijn actief op school, dan weet je zeker dat ook hun kinderen aanwezig zijn.

 

In de middag geven wij een workshop over Active Learning aan de docenten van Malawi. Het doel is om te laten zien dat alle leerlingen actief kunnen deelnemen aan de les als je zorgt voor variatie in werkvormen. De workshop wordt met veel enthousiasme ontvangen en onze collega’s geven aan om het geleerde de volgende dag al in de praktijk te brengen. Perfect!

 

Pauline Troost

 

 

Media bij bericht (9)

Reacties (2)

  • Juliette de Vries
    3 jaar geleden
    Lekker papje Dorine Ros...gelukkig kun je het met een big smile serveren. Ben zooooo benieuwd naar jullie verhalen. Gr Juliette

    Reactie rapporteren

  • Mario Keij (collega Pauline)
    3 jaar geleden
    Wat een mooi verhaal en wat ben ik trots op jou en Romaisa.

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen